Hoe is dat nou? Je eigen mensen betrekken voor het aannemen van nieuw personeel? Dit is gaaf en nuttig. Het levert betrokkenheid in de organisatie, jouw mensen weten precies hoe de organisatie in elkaar steekt en je voorkomt hoge wervingskosten. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Jouw mensen ambassadeur maken?
Als eerste werk je van binnen naar buiten! Zijn jouw mensen positief en durven ze nieuwe mensen aan te bevelen die ze kennen? En zijn ze op de hoogte dat jullie ook op die manier mensen werven? Goede ambassadeurs denken eerst zelf goed na of ze diegene echt willen aanbevelen uit hun netwerk.
Om je mensen te blijven prikkelen om ambassadeur te blijven, kan het handig zijn om ze de pijn te laten voelen die ze nu hebben. De pijn van een te hoge werkdruk omdat ze mensen te kort komen, of ze willen graag meer ruimte in hun dag om net nog even die andere taak af te maken. Wat is momenteel de pijn waar jouw mensen dagelijks mee te maken hebben?
Als de pijn duidelijk is dan kan je gaan voor de volgende stap. Vertel tijdens een teamoverleg waar jullie naar op zoek zijn en maak het zo concreet mogelijk. Welke ideeën hebben zij om nieuwe mensen te werven? Of betrek ze bij de werving van hun nieuwe collega’s. Zij mogen er tenslotte mee samenwerken.
Ook kan het leuk zijn om werknemers een kort stukje te laten schrijven over hun functie. Wat doen ze de hele dag, wat is de uitdaging en wat is minder fijn. Zet het leuke stukje op jullie website of andere social mediakanalen en werk van binnen naar buiten. En laat zien wat jullie kracht is.
Door regelmatig de ambassadeurschap te enthousiasmeren en je werknemers te blijven betrekken, kan je ook nog gaan nadenken op welke manier je ze kan belonen.
Wil je meer weten over de optimalisatie van jullie Werving & Selectieprocessen? Kijk dan eens of de Recruitment Optimalisatie Tool een mooie aanvulling kan zijn.